“Data is alleen van meerwaarde dankzij de mensen die ermee werken”, aldus Erik van Bueren, directeur van EQ Group.

Van oudsher worden veel organisaties voornamelijk op basis van gevoel aangestuurd en dat is in de transport & logistiek niet anders. Voor een kleine organisatie kan dat misschien prima werken, maar wanneer je groeit, groeit ook de complexiteit en de hoeveelheid beschikbare data.

Erik: “Waaronder heel nuttige data waarop je kunt sturen en waarmee je een enorme efficiencyslag kunt maken. Maar dan moet je die data wel kunnen lezen en op een slimme manier toepassen.”

Lees hier het hele interview met Erik van Bueren, directeur van de EQ Group.

Wie is EQ Group?

‘Sinds 2012 zijn we aanbieder van innovatieve IT-oplossingen voor logistiek, transport en aanpalende branches. Onze high-skilled developers hebben een schat aan ervaring op het gebied van TMS, ERP, BI en Data. Met gespecialiseerde Microsoft-applicaties als Power BI en Dynamics Business Central bieden we de best passende oplossingen die in de praktijk daadwerkelijk van meerwaarde zijn.’

Hoe kom je tot die “best passende oplossingen”?

‘Wij onderscheiden ons van onze collega’s door onze branchekennis en door onze manier van werken. Binnen organisaties waar goed lopende processen en betrouwbare, inzichtelijke data cruciaal zijn, staan de mensen die ermee werken centraal. Daarom vinden wij het heel belangrijk om te begrijpen wat de vraag achter de vraag is. Als er bij ons een vraag binnenkomt dan is er vaak sprake van een urgente uitdaging. Dan kun je die ene uitdaging los bekijken en oplossen. Een quick fix. Soms is daar helemaal niks mis mee, je wilt tenslotte snel weer door kunnen. Wij kijken altijd ook naar het grotere geheel en naar een werkbare, duurzame toekomst. Wat zijn de behoeften van onze klanten voor nu en op de langere termijn? Van de mensen die dagelijks met de data en systemen werken? Gelukkig beschikken onze developers over de benodigde soft skills. Zij vragen door en horen ook wat er niet gezegd wordt. Hierdoor komen we samen met de klant tot de beste oplossing, snel wanneer nodig en altijd met oog voor de toekomst.’

“Door de juiste inzet van IT en onze mensen, helpen we klanten om sneller te reageren op veranderingen in de markt en een voorsprong te nemen op de concurrentie.”

Wat doen jullie concreet, wat is jullie werkwijze?

‘Wij helpen bedrijven transformeren tot datagedreven organisaties die willen werken aan duurzame groei. Dat klinkt natuurlijk mooi, maar wat betekent dat in de praktijk?

Het begint met kijken welke data bij bedrijven beschikbaar is en op welke wijze daar nuttige informatie uitgehaald kan worden en bij elkaar gebracht kan worden. Dus het inventariseren van data en de verschillende systemen die gebruikt (kunnen) worden voor het aansturen van processen. Samen met onze klant bepalen we vervolgens welke processen we op basis van deze data kunnen en willen verbeteren. Vaak zijn klanten eerst verbaasd over de vele mogelijkheden, waarna ze al snel met nieuwe vragen en allerlei nieuwe ideeën komen.’

Meer grip op je data
‘En ja, dan moet eerst de basis natuurlijk op orde zijn: je databeheer en de kwaliteit van de beschikbare data. Bijna overal zijn wel wat plakbandoplossingen of zaken die suboptimaal zijn. Dat opschonen kan veel werk zijn, maar ook heel dankbaar werk.’

Meer inzicht
‘Al enige tijd zien we een groeiende belangstelling voor datagedreven werken en het inzetten van Power BI als onderdeel hiervan. Ook zien we vaak dat wanneer er wordt gestart met Power BI, het eigenlijk ontbreekt aan kennis en/of tijd om de volgende stap te zetten. Je hebt misschien een paar rapporten of een dashboard waar een beperkt aantal medewerkers naar kijkt, maar daar blijft het dan bij.

Wat je wilt, is strategische kansen zichtbaar maken en daar actie op kunnen nemen.

Dat gaat verder dan het visualiseren van managementinformatie zoals de wachttijden en de bezetting. De meerwaarde zit in het samenbrengen van data, verbanden inzichtelijk maken en er vervolgens heel praktisch en efficiënt naar kunnen handelen. Bijvoorbeeld het in kaart brengen en vervolgens verkorten van de tijd tussen aanname, uitvoer, facturatie en betaling van een order.

Je wilt het dagelijkse leven makkelijker maken. Bijvoorbeeld door het registreren van de dagelijkse productiviteit en de informatie daarover iedere ochtend automatisch terugkoppelen naar verschillende medewerkers. Die, afhankelijk van hun functie, verder kunnen inzoomen op de voor hen relevante informatie. Je betrekt zo medewerkers bij het grotere plaatje en nodig uit tot meer betrokkenheid en het kunnen leveren van meer impact. Dat blijkt zeer positief voor de productiviteit én de tevredenheid van de medewerkers.

Je moet je telkens afvragen wat de data (en de mensen) je vertellen en wat je ermee kunt doen. De mogelijkheden zijn talloos!’

Erik van Bueren, directeur EQ Group

Wil jij ook meer grip op je data en meer inzicht?

Kun je wel wat hulp gebruiken om meer datagedreven te werken? Of kamp je met tijdgebrek? Met EQ Group neem je de volgende stap, in het tempo en met de begeleiding passend bij jouw situatie en organisatie.
Bel ons of mail info@eqgroup.nl

Contact

    EQ Group
    Amersfoortseweg 10F
    3705 GJ Huis ter Heide

    E. info@eqgroup.nl
    T. +31 (0)85 4011 550